مطالب آموزشی, یونیت

یونیت دندانپزشکی چیست؟

یونیت دندانپزشکی

یونیت از تجهیزات اساسی و ضروری برای دندانپزشکان محسوب می‌شود. در واقع یک مطب دندانپزشکی باید برای ترمیم و درمان دندان‌های آسیب دیده و همچنین انجام انواع معاینات دارای تجهیزات کاملی باشد که یونیت دندانپزشکی از مهمترین آنها به شمار می‌آید.

این تجهیزات معمولا در انواع و طرح‌های گوناگونی ساخته می‌شوند و به طور کلی به گونه‌ای طراحی می‌گردند که هم برای بیمار و هم برای دندانپزشک شرایط مناسبی را فراهم نمایند.

کیفیت و امکانات انواع یونیت‌های دندانپزشکی با توجه به برند و مدل‌های مختلف آن متفاوت است. اما با توجه به اینکه این ابزار برای راحتی و آسایش بیمار و عملکرد بهتر دندانپزشک بسیار مهم است باید انواع با کیفیت و کاملا استاندارد آن خریداری گردد.

کیفیت بالا و استاندارد بودن یونیت دندانپزشکی در درمان بیمار و همچنین پیشگیری از عفونت‌ها نقش بسزایی را می‌تواند ایفا کند. جنس انواع مدرن و جدید این ابزار ترکیبی از (فولاد-الومینیوم-abs) است که خاصیت ضدباکتری نیز دارد و احتمال ایجاد عفونت و بیماری را بسیار کاهش می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های یونیت دندانپزشکی این است که دارای سطحی کاملا صاف و صیقلی باشد تا به سهولت ضد عفونی و تمیز شود. همچنین جنس آن باید به گونه‌ای باشد که در اثر استفاده از محلول‌های ضدعفونی دچار تغییر رنگ و خرابی نگردد.

اگرچه در بعضی از یونیت‌ها مخزن جداگانه‌ای برای ماده ضدعفونی تعبیه شده است که مواد را با آب مخلوط نموده و سبب کاهش میکروارگانیسم‌ها می‌گردد.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در طراحی یونیت‌ها مهم تلقی می‌شود، سهولت دسترسی دندانپزشک به وسایل است. یونیت‌های دندانپزشکی اجزا و امکانات مختلفی دارند که دندانپزشک با کمک آنها به مداوای بیماران می‌پردازد. در ادامه این مطلب اجزای اصلی و قسمت‌های مختلف یونیت دندانپزشکی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آشنایی با یونیت دندانپزشکی و اجزای مختلف آن

کمی بالاتر به آشنایی با یونیت دندانپزشکی پرداختیم و در ادامه به اجزای اصلی آن شامل پایه و بازوی یونیت، چراغ یونیت، کاسه کراشوار و دوش آب لیوان، میز کنسول دندانپزشک، میز دستیار، سیستم ساکشن، کنترل بلوک، جعبه جانبی یونیت، سیستم هوای فشرده، هند پیس، مانیتور، پدال پایی، صندلی و موارد دیگری است که هر یک از آنها برای انجام کار خاصی تعبیه شده‌اند.برای آشنایی کامل با این قسمت ها و کاربرد هر یک از آنها توضیحات بیشتری ارائه می‌گردد.

آشنایی با یونیت دندانپزشکی : عملکرد پایه و بازوی یونیت

تمامی قطعات و ابزار صندلی دندانپزشکی بر روی یک بازوی افقی نصب می‌گردند که دارای طراحی خاصی است. محل قرارگیری و مقاومت مکانیکی بازو باید کاملا دقیق محاسبه گردد تا تعادل سیستم حفظ شود و همچنین کل مجموعه فاقد هر گونه لرزشی بوده و دارای حداقل وزن ممکن باشد.

آشنایی با یونیت دندانپزشکی : چراغ یونیت دندانپزشکی

این بخش نور مورد نیاز برای انجام کار را در اختیار پزشک قرار می‌دهد. نور مورد نیاز یک دندانپزشک، نوری سفید، سرد و بدون گرما است که سایه‌ای ایجاد نمی‌کند. همچنین باید در برابر آب مقاومت مناسبی داشته باشد.

در واقع نور چراغ باید همانند نور خورشید در نظر گرفته شود. رعایت تمام این نکات باعث جلوگیری از خستگی زیاد چشم دندانپزشک در زمان انجام کار شده و در نتیجه پزشک می‌تواند با دقت بیشتری به کار درمان بپردازد.

در غیر این صورت اگر از نور زرد استفاده شود، چشم دندانپزشک خیلی زود خسته شده و عمل درمان به طور کامل قابل انجام نخواهد بود. شدت نور نیز از پارامترهای مهم برای چراغ یونیت است که معمولا بین 8000 تا 24000 لوکس می‌تواند تنظیم گردد.

بر روی چراغ یونیت دکمه‌های روشن و خاموش و تغییر میزان شدت قرار دارد. همچنین کنترل این چراغ از طریق دکمه‌های موجود بر روی میز پزشک و دستیار قابل انجام است.

محیط نور ساطع شده باید طوری باشد که کل فضای دهان را پوشش دهد و به همین خاطر تقریبا معادل یک مستطیل 10 در 15 سانتی متری در نظر گرفته می‌شود.تکنولوژی چراغ های جدید تا 50 هزار لوکس تابش مستقیم خطی هم رسیده است.

در چراغ های جدید جهت کنترل عفونت از سنسور جهت خاموش روشن کردن استفاده می‌شود. و همچنین تابلت تغییر شدت نور را هم دارند.در یونیت های مدل قدیم از لامپ‌های هالوژن استفاده می‌شود. در این مدل لامپ باید دقت نمود که در هنگام تعویض آن به حبابش دست زده نشود چرا که پوشش کوارتزی لامپ، سدیم موجود در پوست دست را جذب نموده و ترکیب این سدیم با بخار هالوژن سبب کاهش طول عمر لامپ می‌گردد.

آشنایی با یونیت دندانپزشکی : کاسه کراشوار و خصوصیات آن

کاسه کراشوار و دوش آب لیوان از دیگر اجزای یونیت‌ دندانپزشکی استاندارد هستند. در طول زمان انجام کار، آب دهان بیمار به وسیله ساکشن مکش می‌شود. اما گاهی اوقات بیمار درخواست تخلیه دهان خود را می‌نماید و یا اینکه پزشک نیاز به شستشوی دهان بیمار دارد، در این صورت بزاق دهان بیمار درون کاسه کراشوار خالی می‌شود. کاسه کراشوار باید دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاصی باشد که داشتن عمق مناسب از جمله آنهاست.

از نظر فاصله باید این قسمت به گونه‌ای تنظیم شود که بیمار هنگام تخلیه بزاق دهان آلوده نشود. چرخش آب درون کراشوار باید به طور کامل انجام شود و خرده‌های آمالگام و یا دندان‌ها به فاضلاب راه نیابد. همچنین تخلیه مناسب آب داخل کاسه به راحتی امکانپذیر باشد.این کاسه‌ها معمولا از جنس چینی، پلاستیک و یا سنگ تولید می‌گردند. به همین دلیل در برابر تغییر رنگ ناشی از استفاده مکرر از محلول‌های ضد عفونی کننده مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند.

برای تأمین آب مورد نیاز شستشوی دهان بیمار، یک دوش آب به کاسه کراشوار متصل است که آب آن یا به طور مستقیم از شیر آب و یا از مخزن ذخیره آب به دست می‌آید. امروزه یونیت‌هایی وجود دارد که استفاده از آب گرم نیز در آنها امکانپذیر است.

همچنین در برخی یونیت‌های دندانپزشکی با کیفیت حافظه‌ای قرار داده شده است که از طریق آن مقدار آبی که از دوش می‌ریزد و نیز مدت زمان ریزش آب قابل تعیین و برنامه‌ریزی است و این قابلیت برای صرفه جویی در زمان بسیار حایز اهمیت است.

نکته دیگر این است که در این گونه واحدها لیوان بعد از قرار گرفتن صندلی در وضعیت صفر به طور اتوماتیک پر می‌شود.

آشنایی با یونیت دندانپزشکی : میز کنسول دندانپزشکی

کنسول دندانپزشک که با نام تابلت نیز معرفی می‌گردد، یک میز در سمت چپ یا راست صندلی دندانپزشک است و بر روی آن دکمه‌ها و کلیدهای مختلفی وجود دارند. از این کلیدها برای کنترل بخش‌های گوناگون یونیت دندانپزشکی استفاده می‌شود. صندلی یونیت، چراغ یونیت، آنگل و توربین‌های دندانپزشکی، ریزش آب از کراشوار و برخی موارد دیگر از طریق این کلیدها قابل کنترل هستند.

به طور مثال کلیدهای مختلفی برای تغییر وضعیت صندلی وجود دارد که یکی از آنها صندلی را به بالا و پایین حرکت می‌دهد و دکمه دیگری نیز برای قرار دادن صندلی در وضعیت صفر تعبیه شده است که ایجاد این موقعیت سبب ریزش آب از دوش آب کاسه کراشوار نیز می‌گردد. با استفاده از دکمه‌ای نیز می‌توان سرد یا گرم بودن آب را تعیین نمود. همچنین کلیدهایی برای جلو و عقب بردن پشتی صندلی در نظر گرفته شده است.

در بین این کلیدها، ولومی نیز برای کنترل سرعت چرخش آنگل و توربین‌های دندانپزشکی دیده می‌شود. چراغ یونیت نیز با استفاده از یک کلید بر روی این میز قابل خاموش و روشن شدن است. بر روی کنسول یونیت‌هایی که دارای حافظه هستند و می‌توان برای آنها برنامه‌ریزی خاصی انجام داد، کلیدهایی برای دادن برنامه به حافظه قرار گرفته است.

امروزه در برخی انواع یونیت‌ دندانپزشکی پیشرفته، بر روی کنسول یک نگاتوسکوپ نیز قرار داده می‌شود که فیلم‌های حاصل از رادیوگرافی بر روی آن قابل رؤیت است . درون تابلت شلنگ‌هایی جای گرفته‌اند که مربوط به اینسترومنت‌ها یا ابزار اساسی دندانپزشکی هستند و آب و هوا را از تابلت به مهره‌های توربین منتقل می‌نمایند و همچنین بزاق و خون دهان بیمار را بیرون می‌کشند. برای کار با یونیت بهتر است آموزش کار با یونیت دندانپزشکی را مطالعه نمایید.

این شلنگ‌ها می‌توانند به صورت ثابت و یا تلفنی قرار گیرند. هر یک از این شلنگ‌ها رنگ خاصی دارند که هر رنگ برای کار مخصوصی در نظر گرفته می‌شود .بر اساس استانداردهای اروپایی، اغلب شلنگ‌های آبی برای هوا و شلنگ های سبز برای آب و شلنگ‌های سفید برای ترکیب آب و هوا به کار می‌روند.

کلیدهای کنترل کننده بر روی میز دستیار نیز قرار دارند و از آنجا هم می‌توان از این دکمه‌ها استفاده نمود. هولدرهایی که برای نگهداری اینسترومنت‌ها، ساکشن، پوآر و غیره در نظر گرفته شده است بر روی میزهای یونیت قرار دارد.

نحوه عمل این هولدرها به گونه‌ای است که با برداشتن یا قرار دادن هر یک از اینسترومنت‌ها بر روی یونیت، یک میکروسوییچ فعال شده و سبب عملکرد یا عدم عملکرد آن اینسترومنت می‌گردد. فشار هوا و آب را نیز می‌توان با استفاده از پیچ های موجود در زیر میزهای یونیت کنترل نمود.

آشنایی با یونیت دندانپزشکی: انواع سیستم ساکشن در یونیت دندانپزشکی

برای اینکه دندانپزشک دید کافی در محیط دهان بیمار داشته باشد و از هدر رفتن وقت جلوگیری به عمل آید باید هر یونیت دندانپزشکی دارای یک سیستم ساکشن دندانپزشکی خوب و مناسب باشد. در واقع ساکشن از ضروری‌ترین ابزار متصل به یونیت محسوب می‌شود و همان لوله مکنده‌ای است که در هنگام انجام اقدامات دندانپزشکی مانند پر کردن دندان، عصب کشی و سایر موارد داخل دهان قرار داده می‌شود تا آب، خون و سایر ضایعات اضافی درون دهان را به بیرون منتقل نماید.

اجزای تشکیل دهنده ساکشن عبارتند از پیچ‌ها، منبع تغذیه، موتور، لوله‌های هواکش، مانومتر، فیلتر، مخزن، کانتر و سر ساکشن. دستگاه ساکشن برای شروع و ادامه کار خود به فشار منفی نیاز دارد که این فشار به وسیله پیچ‌های موجود در دستگاه باید تنظیم گردد.

اغلب ساکشن‌هایی که در انواع یونیت‌ دندانپزشکی وجود دارند به شکل سیستم مکش به وسیله سه راهی ساکشن انجام می‌گردد.

به این صورت که آب از مسیر ورودی خود به سمت فاضلاب منحرف می‌شود و در نتیجه یک خلأ در مسیر به وجود می‌آید و در پی آن عمل مکش صورت می‌پذیرد. ساکشن‌هایی که در دندانپزشکی معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از ساکشن آبی یا بزاق کش و ساکشن هوایی یا حجم بالا.

ساکشن بزاق‌کش برای مکش بزاق مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از آب یا هوا کار می‌کند. میزان مکش این سیستم به طور نسبی ضعیف بوده و برای مکش بزاق غلیظ، خون و مایعات چرکی کاربرد چندانی ندارد. نحوه عملکرد این سیستم به گونه‌ای است که با عبور آب از یک قطعه، ایجاد خلأ می‌گردد و عمل ساکشن انجام می‌شود.

ساکشن مرکزی قدرت مکشی 10 تا 15 برابر ساکشن‌های معمولی دارد. در هر یونیت دندانپزشکی سیستم تنظیم کننده ساکشن وجود دارد که با کمک اتصالات لوله کشی شده به ساکشن مرکزی متصل می‌گردد.

به همین دلیل بهتر است که دستگاه ساکشن مرکزی با یونیت مورد نظر فاصله کمی داشته باشد زیرا در این صورت طول لوله‌ها کم خواهد شد و این مسأله در قدرت مکش دستگاه تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

آشنایی با یونیت دندانپزشکی: کنترل بلوک

این واحد از اجزای مهم تابلت در یونیت دندانپزشکی است که وظیفه دارد عمل قطع و وصل، تقسیم و انتقال آب و هوا به ابزار دندانپزشکی را انجام دهد. بهتر است بگوییم بخش کنترل بلوک یک سیستم کاملا پنوماتیک است.

در انواع معمول یونیت‌ دندانپزشکی فشار پدال شیر پنوماتیک سبب انتقال آب به کنترل بلوک می‌شود و زمانی که اینسترومنت از جایگاه خود برداشته می‌شود.

هوای پشت دیافراگم کنترل بلوک به وسیله یک ایرسوییچ آزاد شده و بدین طریق اینسترومنت مورد نظر راه اندازی خواهد شد. سیستم کنترل بلوک در همه دستگاه‌ها دیده نمی‌شود. در بعضی از دستگاه‌های الکترونیکی میکروسوییچ، شیر برقی و سوییچ فشاری به کار برده می‌شود.

در داخل جعبه جانبی یونیت دندانپزشکی چه چیزهایی قرار دارند؟

در کنار میز یونیت دندانپزشکی یک جعبه قرار دارد که از جمله بخش‌های اصلی آن به شمار می‌آید.داخل این جعبه دو مخزن وجود دارد که معمولا یکی بزاق کش جدا کننده آمالگام و دیگری منبع ذخیره آب است.

البته برخی از یونیت‌ها فاقد جدا کننده آمالگام هستند که در نتیجه آمالگام وارد فاضلاب شده و در پی آن هم مسیر فاضلاب مسدود می‌شود و هم سبب بروز مشکلات زیست محیطی می‌گردد. اما با وجود این دستگاه در یونیت دندانپزشکی، آمالگام در انتهای ظرف باقی مانده و ته نشین می‌شود و از ورود آن به فاضلاب جلوگیری به عمل می‌آید. منبع آب به عنوان ذخیره کننده آب برای مواقع اضطراری به کار می‌رود.

البته کاربردهای دیگری نیز برای این مخزن تعریف شده است که از آن جمله می‌توان به کاربرد آن برای استفاده از سرم فیزیولوژیک در هنگام جراحی و به کارگیری آن در زمان استفاده از مواد ضد عفونی کننده برای شستشوی شلنگ‌ها و مسیر آب اشاره نمود. در جعبه جانبی انواع یونیت‌های قدیمی بوسترهایی جهت رگلاژ فشار هوا آنگل‌ها و توربین‌ها وجود دارد.

مدار ساکشن و فیلتر آب هم در داخل این جعبه قرار می‌گیرند .مدار ساکشن در واقع نوعی سه راهی است که با کمک جریان آب یا هوا سبب ایجاد مکش نسبت به دهان بیمار می‌گردد.

ابزار دیگری که درون جعبه یونیت قرار دارد، شیر یک قلویی است که برای رساندن آب به کاسه کراشوار، دوش آب لیوان و مدار ساکشن آبی تعبیه شده است.

منظور از هندپیس یا قطعات دستی چیست؟

این ابزار غالبا با اتصال به شلنگ های مخصوص بر روی یونیت دندانپزشکی قابل استفاده هستند و از طریق سیستم پنوماتیک، تسمه‌ای یا الکتریکی کار می‌کنند. کاربرد این ابزار چرخشی برای بریدن، تمیز کردن و صیقل دادن دندان ها است.

سرعت چرخش در این قطعات با یکدیگر متفاوت است و بر اساس این معیار در دو دسته سرعت پایین و سرعت بالا قرار می‌گیرند. سرعت چرخش در هندپیس‌های سرعت پایین، کم بوده و اغلب در محدوده 20 هزار دور در دقیقه است.

آنگل یکی از هندپیس‌های سرعت پایین محسوب می‌شود که بسیار پر کاربرد بوده و برای اعمال گوناگونی از جمله مراحل نهایی برداشت پوسیدگی‌ها، بروساژ و پروفیلاکسی در جرم گیری، پرداخت و پالیش ترمیم‌ها و … به کار برده می‌شود.

یک ابزار چرخنده کوچک مانند فرز یا برس در محل مخصوصی بر روی آنگل نصب شده و سپس هندپیس به شلنگ مخصوص بر روی یونیت متصل می‌گردد.

آنگل یک هندپیس یکپارچه نیست و از دو بخش سر آنگل و ایرموتور تشکیل شده که به یکدیگر وصل شده‌اند. این هندپیس از نظر نوع محل اتصال به شلنگ یونیت دارای دو نوع دو سوراخه و چهار سوراخه است.

هندپیس‌های سرعت بالا با سرعتی بیشتر از 100 هزار دور در دقیقه به چرخش در می‌آیند. توربین یک هندپیس سرعت بالا است که برای اعمال زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اعمالی مانند تراش و برداشت پوسیدگی‌ها، فرم دادن حفره‌های تراش دندانی، برداشتن و خالی کردن پر کردگی‌های قبلی و درمان‌های پروتزی و بسیاری موارد دیگر از جمله کاربردهای این ابزار هستند.

بر روی توربین نیز یک ابزار چرخنده کوچک مانند فرز نصب می‌شود و توربین به شلنگ مخصوص روی یونیت اتصال می‌یابد. هنگامی که بر روی پدال پایی یونیت فشار وارد می‌آید، توربین با استفاده از نیروی فشار هوایی که به وسیله یونیت تأمین می‌گردد، کار خود را آغاز می‌نماید.

و با سرعت تقریبا 450 هزار دور در دقیقه که سرعت بسیار بالایی است، ابزار چرخنده را می‌چرخاند و به این شکل تراش دندان امکانپذیر می‌شود. با توجه به سرعت بالای این ابزار، برای جلوگیری از آسیب ناشی از گرما و اصطکاک باید توربین مجهز به یک سیستم خنک کننده باشد. برای این منظور آب با فشار از سوراخ‌هایی در کنار محل فرز به بیرون اسپری می‌شود. این جریان آب همچنین به شسته شدن ذرات از محل تراش کمک می‌کند و در نتیجه پزشک دید بهتری خواهد داشت.

رابط های هندپیس

آب و یا هوایی که برای هندپیس‌ها مورد نیاز است از طریق رابطها انتقال می‌یابد. این رابط‌ها به صورت دو، سه و یا چهار مسیره وجود دارند. در انواع چهار مسیره این ابزار، هر مسیر برای انجام کاری تعبیه شده است. یک مسیر آن برای هوای مورد نیاز جهت راه اندازی هندپیس، یک مسیر هم برای آب و یک مسیر نیز برای انتقال هوا به سطح دندان به منظور خنک کردن آن و آخرین مسیر برای تخلیه هوا در نظر گرفته می‌شود. در انواع جدید رابط‌ها مسیر پنجم نیز وجود دارد که در ارتباط با فیبرهای نوری است.

آشنایی با یونیت دندانپزشکی: صندلی یونیت و نحوه تنظیم آن

خصوصیات و ویژگی‌های صندلی در یونیت دندانپزشکی برای راحتی بیمار و پزشک بسیار حایز اهمیت است. صندلی‌ها در کارخانجات مختلف در انواع متفاوتی تولید می‌گردند.برخی از کارخانجات در زمان تولید آسان بودن روش تولید را در نظر می‌گیرند و برخی دیگرنیز بر اساس قدرت و استحکام این ابزار ساختار و فیزیک ویژه‌ای را برای تولید آن انتخاب می‌نمایند.

هر صندلی یونیت دندانپزشکی از دو موتور تشکیل شده است که یک موتور برای بالا و پایین بردن قسمت نشیمنگاه و موتور دیگر برای جابجا نمودن پشتی صندلی به کار برده می‌شود. علاوه بر این که برای تنظیم صندلی حالت‌های مختلفی را می‌توان انتخاب نمود، در هر صندلی دو حالت zero و over نیز وجود دارد.

هنگامی که صندلی در حالت zero قرار داده می‌شود، به پایین‌ترین وضعیت خود می‌رسد و پشتی آن هم به صورت 90 درجه در می‌آید.در حالت over نیز صندلی در بالاترین ارتفاع خود قرار می‌گیرد و پشتی هم با زاویه 180 درجه به حالت کاملا خوابیده تغییر وضعیت می‌دهد.

اجزای اصلی یک صندلی یونیت ذنذانپزشکی شامل شاسی، پشتی، تشک، زیرسری و زیر دستی هستند. بخش اصلی صندلی دندانپزشکی را شاسی آن تشکیل می‌دهد که دارای سه قسمت فوقانی، میانی و تحتانی است.

این سه قسمت بدون هیچ لرزشی بر روی یکدیگر تا می‌شوند و این حرکات تاشونده آنها به وسیله لولاهای فولادی و بوش‌های برنزی صورت می‌گیرد.

بخش میانی و تحتانی به وسیله یک فنر خیلی قوی با یکدیگر ارتباط دارند و مکانیسم آنها طوری است که همیشه شاسی را در بالاترین ارتفاع خود نگه می‌دارند. این وسیله ایمنی صندلی را در زمانی که کارکرد موتور تغییر ارتفاع دچار مشکل و اختلال می‌گردد، به طور چشمگیری بالا می‌برد.

پشتی صندلی به صورت یکپارچه و اغلب (در تکنولوژی قدیم) از جنس فایبرگلاس ساخته می‌شده است و امروزه برای استحکام و زیبایی بیشتر از ABS استفاده می‌شود.

جابجایی این قسمت از صندلی به وسیله یک موتور انجام می‌شود که تحت عنوان موتور تغییر زاویه پشتی شناخته می‌گردد. پارچه‌های مورد استفاده بر روی پشتی باید قابل شستشو و غیر قابل اشتعال باشند. از نظر ارگونومی این بخش طوری طراحی شده است که کاملا متناسب با فیزیک بدن باشد و در بخش بیرونی آن نیز انحنا و خطوط مشخصی برای این منظور وجود دارد.

تشک صندلی در یونیت دندانپزشکی به راحتی قابل جدا شدن است و روکش آن از جنس چرم مصنوعی(فوم) در مدل های پایین تر در نظر گرفته می‌شود. زیر سری بخش دیگری از صندلی است که باید در طراحی آن بسیار دقت گردد تا کمترین میزان لرزش را در زمان انجام کار داشته باشد. زیر دستی صندلی هم در قسمت چپ قرار دارد و در نتیجه بیمار از سمت راست به راحتی می‌تواند بر روی صندلی بنشیند.

کنترل حرکات صندلی دندانپزشکی بر اساس نوع یونیت به صورت الکتریکی، نیمه هیدرو لیکی و یا الکترومکانیکی قابل انجام است. در سیستم الکتریکی درون صندلی دو الکترو موتور وجود دارد که می‌توانند ارتفاع و زاویه پشتی را تغییر دهند. یکی از موتورها کنترل پشتی و موتور دیگر کنترل صندلی را برعهده دارد.دامنه حرکات صندلی از طریق انجام برخی تنظیمات قابل تعیین است.

در صندلی‌هایی که حرکات آنها با استفاده از سیستم پنوماتیک کنترل می‌گردد، موتورهای هیدرولیک وجود دارند که با استفاده از روغن کار می‌کنند. اما امروزه اغلب صندلی‌های مورد استفاده از نوع الکترومکانیک یا گیربکسی هستند.

هر یونیت دندانپزشکی دارای دو صندلی کوچک گردان به نام تابوره نیز هست که برای دندانپزشک و دستیارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این صندلی‌ها هیدرولیک‌اند و ارتفاع آنها به راحتی تنظیم می‌شود. تابوره دندانپزشکی یکی از تجهیزات جانبی دندانپزشکی به حساب می آید.

آشنایی با یونیت دندانپزشکی: انواع کمپرسور

کمپرسور یکی از بخش‌های اساسی دیگر در هر یونیت است که دو نوع کمپرسور خشک و روغنی دارد. کمپرسور روغنی یا صنعتی هوای آلوده به روغن به وجود می‌آورد.این هوا برای همه قطعات پلاستیکی یونیت مانند شلنگ‌ها مضر است و سبب ایجاد تغییر شکل در آنها می‌گردد.

این نوع کمپرسورها نباید در مکان سرد قرار گیرند چرا که در اثر سرما روغن آنها سفت شده و در نتیجه حرکت و چرخش الکتروموتور با اختلال مواجه می‌شود و ممکن است سبب سوختن کمپرسور گردد.

کمپرسورهای روغنی نیاز به مراقبت‌های منظمی دارند. از جمله اینکه روغن آنها باید به طور مرتب مورد بررسی واقع شود و همیشه بیشتر از نصف باشد.همچنین تعویض روغن دو یا سه بار در طول سال حتما باید صورت گیرد. روغن‌های مورد استفاده در سرما و گرما برای کمپرسور متفاوت هستند. مثلا برای فصل سرد معمولا استفاده از روغن‌های اتوماتیک 10 و برای فصل گرم استفاده از روغن 40 پیشنهاد می‌شود.

برای کمپرسورهای یخچالی که نوعی کمپرسور روغنی به شمار می‌آیند، روغن هیدرولیک به کار برده می‌شود. در این کمپرسورها در مسیر شیر خروجی کمپرسور فیلترهای مخصوصی تعبیه شده‌اند تا از نفوذ روغن جلوگیری نمایند.

هر چند در نهایت هوای خارج شده مانند کمپرسور خشک نیست اما این فیلترها تا حدود زیادی مؤثر واقع می‌شوند. کمپرسورهای خشک فاقد هر گونه تأثیر منفی در درمان و سلامت یونیت هستند.امروزه استفاده از کمپرسورهای روغنی و یخچالی منسوخ شده است.

کمپرسورهای روغنی نیاز به مراقبت‌های منظمی دارند.از جمله اینکه روغن آنها باید به طور مرتب مورد بررسی واقع شود و همیشه بیشتر از نصف باشد.همچنین تعویض روغن دو یا سه بار در طول سال حتما باید صورت گیرد. روغن‌های مورد استفاده در سرما و گرما برای کمپرسور متفاوت هستند.

مثلا برای فصل سرد معمولا استفاده از روغنهای اتوماتیک 10 و برای فصل گرم استفاده از روغن 40 پیشنهاد می‌شود. برای کمپرسورهای یخچالی که نوعی کمپرسور روغنی به شمار می‌آیند، روغن هیدرولیک به کار برده می‌شود. در این کمپرسورها در مسیر شیر خروجی کمپرسور فیلترهای مخصوصی تعبیه شده‌اند تا از نفوذ روغن جلوگیری نمایند.

هر چند در نهایت هوای خارج شده مانند کمپرسور خشک نیست اما این فیلترها تا حدود زیادی مؤثر واقع می‌شوند.

کمپرسورهای خشک فاقد هر گونه تأثیر منفی در درمان و سلامت یونیت هستند.امروزه استفاده از کمپرسورهای روغنی و یخچالی منسوخ شده است. راهنمای خرید کمپرسور دندانپزشکی به شما کمک میکند تا تجربه خرید بهتری داشته باشید.

آشنایی با یونیت دندانپزشکی : سایر اجزای یونیت دندانپزشکی

سیستم هوای فشرده از اجزای یونیت‌ها است. هوای فشرده‌ای که از کمپرسور می‌آید، به فیلتر رگلاتور وارد می‌شود. این فیلتر در بخش جلو صندلی واقع شده است. سپس این هوا با یک فشار مشخص به سیستم یونیت وارد می‌گردد.

میزان فشار هوا در این قسمت به نوع یونیت دندانپزشکی و اینسترومنت‌های موجود در آن بستگی دارد.به طور معمول سیستم یونیت دارای سه انشعاب است که برای هوای دستیار، سیستم کنترل یونیت و هوای سرنگ تابلت هستند.

یونیت‌هایی که دوربین داخل دهانی دارند برای مشاهده تصویر آن باید دارای یک مانیتور نیز باشند.این مانیتور برای اینکه بتواند تصاویر را به صورت مستقل نمایش دهد باید تیونر داشته باشد. همچنین در این واحدها برای نصب مانیتور از یک پایه مانیتور نیز استفاده می‌گردد که از درون آن سیستم برقی مورد نیاز برای فعال شدن مانیتور عبور داده می‌شود.

پدال پایی از دیگر اجزای یونیت‌ دندانپزشکی به شمار می‌آید که برای تمام حرکات صندلی و راه اندازی اینسترومنت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار می‌تواند به صورت الکتریکی باشد اما انواع قدیمی آن پنوماتیکی هستند.

این پدال‌ها از یک وزنه، یک دسته و یک سری دکمه تشکیل شده‌اند که وزنه تعادل را برقرار می‌کند و دسته حرکات صندلی را کنترل می‌نماید و دکمه‌ها نیز برای راه اندازی اینسترومنت‌ها به کار برده می‌شوند.

یونیت دندانپزشکی کودکان

کودکان غالبا برای رفتن به دندانپزشکی ترس زیادی دارند و در هنگام انجام اقدامات پزشک نمی‌توانند مانند بزرگسالان سازگار و آرام باشند. به همین دلیل متخصصانی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، با چالش‌های گوناگونی روبرو می‌شوند. اما مدیریت ترس و رفتار کودکان می‌تواند در روند درمان بسیار مؤثر باشد.

چنانچه کودک وارد محیطی کاملا سازگار با روحیاتش شود و بتواند به راحتی با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند، تا حدود زیادی از شدت ترس و اظطراب او کاسته می‌شود. بنابراین وجود یک مطب کودک پسند در این زمینه بسیار تأثیر گذار خواهد بود. علاوه بر ایجاد محیط کودکانه در مطب وجود یونیت مخصوص کودکان نیز می‌تواندمشوق خوبی برای کودک باشد.

یونیت‌ دندانپزشکی کودکان تنوع بسیار زیادی دارد و دارای طرح‌های فانتزی مورد پسند کودکان هستند و بسیار هم کارآمد طراحی می‌شوند. کودک می‌تواند بر روی یونیتی که برایش جلب توجه می‌کند، به آرامی بنشیند و دندانپزشک نیز با خیال راحت اقدامات لازم برای درمان یا معاینه را انجام می‌دهد.

جمع بندی

همه ما حداقل یک بار به مطب دندانپزشکی مراجعه نموده‌ایم. بنابراین باید دانست که یونیت دندانپزشکی ابزار بسیار مهم و ضروری به شمار می‌آید. در نتیجه طراحی و نکات و خصوصیات مربوط به این ابزار بسیار مهم و حایز اهمیت است.

مدل‌های گوناگون یونیت به وسیله برندهای مختلفی به بازار عرضه می‌شود که هر یک از آنها می‌کوشند تا یک طراحی کاملا ارگونومیک و مناسب ارایه دهند. به طوری که در عین سادگی و راحتی کار کردن با این ابزار، کمترین فشار و خستگی به دندانپزشک و بیمار وارد شود.

همانطور که در بالا به آشنایی با یونیت دندانپزشکی پرداختیم، باید بگوییم هر یونیت از اجزا و تجهیزات مختلفی تشکیل شده است که هر چه این تجهیزات کاربردی‌تر بوده و کیفیت بالاتری داشته باشند، دندانپزشک و بیمار رضایت بیشتری خواهند داشت و نتیجه کار بهتر خواهد بود.

بنابراین تولیدکنندگان در این زمینه نباید فقط زیبایی ظاهری را در نظر داشته باشند بلکه باید یک طرح جامع و دقیق ارائه دهند. یکی از نکات مهم برای قسمت های مختلف این ابزار قابلیت ضدعفونی کردن آن است. یعنی باید تمامی سطوح را بتوان کاملا ضدعفونی نمود و بخشی نباشد که نتوان آن را تمیز کرد. اهمیت به ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی به طور کلی یونیت دندانپزشکی ابزاری برای راحتی کار پزشک و بیمار است.

دیدگاهتان را بنویسید